Skip to main content

Zo wordt uw website beter gevonden in Google

Als uw website op relevante zoekwoorden niet op de eerste pagina in Google staat, dan komen er nauwelijks bezoekers op uw website. Tenminste, niet vanuit de gratis zoekresultaten. U kunt natuurlijk investeren in Google adverteren. Maar zodra u de geldkraan dichtdraait, draait Google de kraan met websitebezoekers dicht. Wilt u dat uw website dus op lange termijn bezoekers blijft krijgen, zonder daarvoor te adverteren? Dan moet u ervoor zorgen dat uw website beter gevonden wordt in Google. Hoe u dat voor elkaar kunt krijgen vertellen we u in dit artikel.

Focus op deze 3 onderdelen

Google hanteert een grote hoeveelheid criteria om te bepalen welke website op welke positie in de zoekresultaten moet komen. Maar net zoals met bijna alle criteria, zijn er enkele punten die het zwaarst wegen. Uit ervaring met tientallen klantcases, weten we dat de volgende drie elementen het grootste effect hebben op uw vindbaarheid in Google:

  1. De techniek van uw website
  2. ‘Goede’ content
  3. Backlinks

1. De techniek van uw website

Google leest uw website aan de hand van de HTML code waaruit uw website is opgebouwd. Deze code kunt u vinden door naar uw website te gaan, op een willekeurige plek op de rechtermuisknop te klikken en op ‘paginabron weergeven’ te klikken.

HTML website


Google hecht waarde aan een ‘schone’ HTML code, omdat de zoekmachine uw website dan goed kan doorzoeken. Ook zorgt een schone code ervoor dat uw website snel wordt geladen.
Google wil zijn gebruikers een goede gebruikerservaring bieden, dus worden websites die snel laden beloont met een betere positie in de zoekresultaten.

Schone code

Een goede webbouwer zorgt ervoor dat de HTML code van een website zo netjes mogelijk is en er geen onnodige code wordt geplaatst. Oftewel dat de code zo ‘schoon’ mogelijk is.
Waar het vaak misgaat, is wanneer mensen zelf hun website gaan bouwen en allerlei modules, zoals social media buttons, formulieren, sliders enzovoorts aan hun website toevoegen. Vaak doen ze dit met behulp van plugins.
Iedere plugin voegt een stukje code aan uw website toe. Dus hoe meer plugins, hoe meer code, hoe meer vervuiling en hoe langer de laadtijden van de website. Dat wilt u niet en dus is het zaak om de basis van uw website, de techniek, solide op te bouwen. Maar hoe doet u dat?

Tips voor een technisch goede website

  • Beperk het aantal functionaliteiten op uw website, zodat de HTML code niet onnodig vervuild raakt.
  • Neem de ‘Page Cache Plugin’ in gebruik. Deze plugin cachet uw webpagina’s waardoor ze sneller geladen worden. U vindt de plugin in Joomla via Extensies > Plugins > Page cache plugin.
  • Comprimeer de afbeeldingen die u op uw website plaatst, zodat ze sneller worden geladen. Er zijn hier gratis online tools voor, zoals TinyJPG.
  • Bent u een gevorderd webbouwer? Doe dan de Lighthouse PageSpeed test van Google en voer de voorgestelde verbeteringen van de testuitslag door.

Heeft u hulp nodig met het verbeteren van de techniek? Neem dan contact met ons op.

2. Goede content

In essentie wil Google een goede zoekmachine zijn. Dus Google wil haar gebruikers relevante content serveren. Oftewel, informatie waarmee de zoekopdracht van de gebruiker beantwoord wordt.  Wanneer uw website goed vindbaar is, maar geen goede content heeft... zullen uw websitebezoekers uw website wegklikken. Dat gaat u weinig klanten opleveren.
Daarom is het belangrijk om te weten wat goede content nu precies is en hoe u goede content kunt maken. Heeft u goede content gemaakt, dan is het online vindbaar maken van de content de volgende stap. Daarover straks meer.

Wat is goede content?

Goede content is afgestemd op het profiel van uw doelgroep. Dit wordt met een mooi woord ook wel ‘persona’ genoemd. Een persona is een uitgewerkt profiel waarin u onder andere de volgende aspecten uitwerkt:

  • Opleidingsniveau
  • Leeftijd
  • Gezinssituatie
  • Kennisniveau over uw producten en/of diensten
  • Problemen die de doelgroep heeft waar uw producten en/of diensten een oplossing voor zijn
  • Servicebehoefte
  • Etc.

website bezoekers profiel

Kortom, u werkt een profiel uit waardoor uw doelgroep een persoonlijkheid krijgt. Vervolgens stemt u daar uw content op af. Het kan zijn dat u meerdere persona’s uitwerkt, omdat u meerdere doelgroepen bedient. Dat is geen probleem, zolang u het tot enkele persona’s beperkt. Anders loopt u het risico dat u de plank mis slaat en uw content niemand aanspreekt.

Van persona naar goede content

Als u uw persona heeft uitgewerkt, gaat u content schrijven en neemt u de persona daarbij als uitgangspunt. Maar hoe doet u dat?

  • Kent uw persona uw product of dienst al? Dan is het belangrijk om de aandacht met name te richten op de toegevoegde waarde van uw product en/of dienst ten opzichte van andere oplossingen. Dat kan hem over de streep trekken om voor u te kiezen.
  • Verkoopt u een relatief nieuw product en/of dienst? Beschrijf dan in welke situaties u het gebruikt. Zo gaat uw aanbod ‘leven’ bij uw persona en zien ze sneller redenen om bij u te kopen.
  • Heeft uw persona veel kennis over uw producten en/of diensten en zijn ze bekend met de vaktaal in uw branche? Gebruik dan ook vaktaal, dat staat professioneel.
  • Speel in op de emoties van uw persona. Benoem waar uw persona mee zit en bied een oplossing aan voor het probleem. Bent u bijvoorbeeld scheidingsspecialist? Dan zou u de volgende opening op uw website kunnen gebruiken:
    Bij een scheiding komt er veel op u af. Wat moet u allemaal regelen? Hoe zit het financieel? Wie gaat er voor de kinderen zorgen en hoe worden de kosten verdeeld? Geen zorgen, u staat er niet alleen voor. Wij gaan naast u staan en zorgen ervoor dat alle belangrijke zaken goed worden opgepakt en u zich weer op uw toekomst kunt richten. We gaan u als volgt helpen….[werkwijze].
    Voelt u ‘m? Een persoon die gaat scheiden zal zich met deze tekst begrepen voelen, waardoor de kans groter wordt dat hij contact opneemt. 

Hulp nodig met content schrijven?

Het schrijven van goede teksten kan lastig zijn. Komt u er niet uit? Huur dan een tekstschrijver voor websiteteksten in.

Goede content vindbaar maken

Ok, u weet nu hoe u een persona kunt opstellen en dat u de content op uw website op uw persona moet afstemmen. Maar als u goede content hebt geschreven wordt het nog niet vanzelf in Google vindbaar. Neem daarom de volgende stappen:

  • Onderzoek op welke zoekwoorden uw doelgroep online zoekt.
  • Onderzoek hoe sterk de online concurrentie op de gevonden zoekwoorden is.
  • Optimaliseer uw website op de gekozen zoekwoorden

Onderzoek op welke zoekwoorden uw doelgroep online zoekt

Hier zijn handige tools voor, een voorbeeld is Ubersuggest. Met een gratis account kunt u al tientallen zoekwoorden op zoekvolume onderzoeken.

Zoekwoorden vinden met de tool Ubersuggest

Door zoekwoorden in uw teksten te verwerken, worden ze vindbaar in zoekmachines. Op welke plekken u de zoekwoorden het beste kunt plaatsen vertellen we u straks.

Onderzoek hoe sterk de online concurrentie op de gevonden zoekwoorden is

In het screenshot uit Ubersuggest ziet u een kolom met daarin ‘SD’ staan. Oftewel, de SEO moeilijkheid. Als het vlak waarin de score staat groen is, betekent dat dat de online concurrentie niet zo sterk is. Oranje betekent dat de concurrentie vrij sterk is. Rood staat voor zeer sterke concurrentie.
Door naar de SD scores van de gevonden zoekwoorden te kijken, krijgt u een globaal beeld van de sterkte van de online concurrentie. Al weten we uit ervaring dat de scores er ook vaak genoeg naast zitten.
Wilt u een goed beeld van de online concurrentie krijgen? Dan is ons advies om het concurrentieonderzoek aan een SEO specialist uit te besteden. Een SEO specialist analyseert de zoekwoorden handmatig op concurrentie, waardoor u een veel betrouwbaarder beeld krijgt dan een geautomatiseerde score u kan geven.

Optimaliseer uw website op de gekozen zoekwoorden

Wanneer u een set zoekwoorden hebt gevonden waarop de online concurrentie niet al te sterk is, is het zaak om uw website op de zoekwoorden te optimaliseren. Iedere webpagina kunt u het beste op enkele zoekwoorden optimaliseren, waarbij u per pagina één hoofdzoekwoord gebruikt; het belangrijkste zoekwoord waarop u gevonden wilt worden.

Plaats het hoofdzoekwoord op de volgende plekken:

  • URL
  • Pagina titel
  • Meta omschrijving
  • Kop 1
  • In de eerste alinea of anders zo vroeg mogelijk
  • Laatste alinea
  • In de bestandsnaam en in de alt-tekst van een afbeelding

De andere zoekwoorden plaatst u in de:

  • Tussenkoppen (H2, H3, H4 etc.)
  • De tweede en daaropvolgende alinea’s
  • In de bestandsnamen en in de alt-tekst van afbeeldingen

Gebruik de zoekwoorden niet te vaak. Dat waardeert Google niet en het komt de leesbaarheid van de tekst bovendien niet ten goede.

3. Backlinks

backlinks krijgenOmdat uw concurrenten hun website ook technisch optimaliseren en zoekwoorden in hun content verwerken, moet Google naar meerdere factoren kijken om te bepalen welke webpagina welke positie in de zoekresultaten krijgt. Eén van de factoren waar Google veel waarde aan hecht, zijn backlinks. Dit zijn linkjes vanaf andere websites die naar uw website verwijzen. U kunt linkjes als ‘stemmen’ op uw website zien. 

Hoe komt u aan backlinks?

Backlinks kunt u op verschillende manieren krijgen. Bijvoorbeeld door ervoor te betalen. Er zijn tal van startpagina’s waarop u tegen betaling een link kunt laten plaatsen. Een compleet overzicht van alle startpagina.nl websites vindt u hier. Daarnaast zijn er nog vele varianten van de originele startpagina’s gemaakt, zoals startkabel.nl en goedbegin.nl.

Naast de links vanaf startpagina’s, kunt u blogartikelen schrijven waarin u een link naar uw website opneemt. U laat het artikel vervolgens op andere websites publiceren. Dit worden ook wel gastbloggen genoemd. Gastblogartikelen zijn zeer waardevol voor zowel de partij die het artikel schrijft, als voor degene die het artikel publiceert. De website waarop een gastblog wordt gepubliceerd krijgt namelijk goede content wat websitebezoekers kan opleveren. De gastblogger krijgt als tegenprestatie een link. Bovendien kunnen websitebezoekers die het artikel lezen via de link op de website van de gastblogger komen en klant worden.

Hoe vindt u websites waar u gastblogs kunt plaatsen?

Bedenk op welke websites uw doelgroep komt. Dat kunnen blogplatformen zijn, maar ook websites van bedrijven die raakvlakken met uw beroep hebben. Stel, u bent grafisch ontwerper. Dan zijn websites van drukkerijen interessant om een gastblog te publiceren met tips over hoe grafisch ontwerp je drukwerk meer kan laten opvallen. Nog een voorbeeld: u hebt een signbedrijf en bestickert onder andere auto’s. Dan zijn websites over cartuning interessant om een gastblog over autobestickering te plaatsen, omdat uw doelgroep daar komt.
Maak voor uzelf een lijstje met soorten bedrijven die interessant zijn en ga vervolgens Googelen. Stuur de gevonden bedrijven vervolgens een voorstel voor een gastblog. Vertel daarbij vooral waarom het gastblog waardevol is voor de andere partij. Dat is immers waar het om draait: toegevoegde waarde leveren, niet jezelf verkopen. Je zult zien dat de bereidheid tot plaatsing dan veel groter is.

Aan de slag

Nu u weet hoe u er in de basis voor kunt zorgen dat uw website beter vindbaar wordt in Google, is het een kwestie van beginnen. Implementeer de tips en geef niet op. Doorgaans kost het al snel enkele maanden voordat u de eerste verbeteringen in de online vindbaarheid in Google ziet.
Heeft u sneller websitebezoekers nodig? Dan is Google adverteren wellicht een goed (tijdelijk) alternatief totdat uw website in de gratis zoekresultaten vindbaar is.

Dit gastblog is geschreven door Result Internetmarketing