Skip to main content

Joomla zoekmachine optimalisatie

Wij begrijpen dat het voor u essentieel is om hoog in de zoekresultaten te verschijnen met uw nieuwe Joomla website. Joomla Website Designer houdt bij het ontwerpen van uw website zoveel mogelijk rekening met de mogelijkheid tot website optimalisatie. Website optimalisatie is echter een apart vakgebied en niet inbegrepen bij uw website.

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoals u wellicht weet kent Google 2 soorten zoekmachine resultaten: de betaalde (AdWords) en de gratis (organische) vermeldingen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat vermeldingen in het organische gedeelte van de zoekresultaten de meeste kliks opleveren. Daarbij kosten deze kliks u geen geld. Bij zoekmachine optimalisatie draait het erom dat u zo veel mogelijk relevante bezoekers op uw website krijgt via topposities in de organische (gratis) zoekresultaten. 

Dit traject staat volledig los van de ontwikkeling van een website. Het is een lange termijn proces waar maandelijks - in het begin zelfs wekelijks/dagelijks - aandacht en tijd aan besteed moet worden. Het traject start altijd met een concurrentie en zoekwoorden analyse, gevolgd door het schrijven van landing pages die geoptimaliseerd zijn voor de gekozen zoekwoorden combinaties. Vervolgens volgt linkbuilding en het monitoren van de resultaten zodat we verbeteringen kunnen aanbrengen.

Vanzelfsprekend gebruiken wij uitsluitend zoekmachine optimalisatie technieken welke goedgekeurd zijn door Google. Dit leidt tot hogere posities in de zoekmachines en meer doelgerichte bezoekers op uw website.

Stappenplan zoekmachine optimalisatie

  1. 1. Zoekwoorden analyse

    Wij zullen starten met een zoekwoordenonderzoek om te zien welke woorden specifiek voor uw website bezoekers zullen aantrekken in de organische zoekresultaten. We bepalen welke zoekwoorden het meest interessant zijn voor uw website. Welke zoekwoorden worden er daadwerkelijk gebruikt door uw doelgroep? Hoe vaak worden deze gebruikt? Worden er zoekwoorden over het hoofd gezien? 

    Vervolgens wordt per zoekwoord of combinatie van woorden (longtail zoekwoorden) bekeken hoeveel concurrerende websites zich op hetzelfde zoekwoord richten. Aan de hand van de huidige kracht van uw website wordt een inschatting gemaakt voor welke zoekwoorden het haalbaar is om goede posities in de zoekresultaten te behalen. Dit advies krijgt u in de vorm van een overzichtelijke rapportage.


  2. 2. Schrijven landingspagina's

    Op basis van het zoekwoordenonderzoek selecteren we in overleg een aantal (combinaties van) woorden welke gebruikt gaan worden om landingspagina's te schrijven. Voor ieder woord of combinatie van woorden wordt één volledig geoptimaliseerde pagina geschreven.

    Een landingspagina, landing page of bestemmingspagina is een pagina waarop bezoekers 'landen' binnen uw website wanneer ze op een link hebben geklikt, meestal vanuit de Google zoekresultaten.
    Landingspagina's zijn extra pagina's op een website die worden geoptimaliseerd voor één zoekwoord of zoekwoordencombinatie. Bij een landingspagina ligt de nadruk op techniek en inhoud. Dit zijn zeer belangrijke factoren voor zoekmachine optimalisatie.

    Landingspagina's hebben als doel de bezoeker direct iets te laten kopen (webshop) of invullen (website). Ze zijn alleen te vinden in de sitemap van de website. Hierdoor kunnen bezoekers via het binnenkomen vanaf een zoekmachine op de landingspagina wel de hele website bekijken, maar bij het binnenkomen via de homepage niet de landingspagina. Op deze manier blijft de website overzichtelijk en gebruikersvriendelijk.

    Wanneer Google een landingspagina geïndexeerd heeft is de kans groot dat deze in de zoekresultaten getoond wordt zodra mensen zoeken op de getargete zoekwoorden. Voor de positie van een landingspagina in de zoekresultaten is het belangrijk dat er vanuit relevante websites gelinkt wordt naar de landingspagina.


  3. 3. Landingspagina's toevoegen aan website

    Op elke landingspagina wordt een reactieformulier toegevoegd waarvan de bedankpagina als doel wordt ingesteld in Google Analytics. In het geval van een webshop is het doel een aankoop. Ook deze conversie stellen we in als doel.


  4. 4. Concurrentie- en linkonderzoek

    Tevens doen wij een uitgebreid onderzoek naar de inkomende links op uw site én op de website van uw concurrenten. We analyseren van minimaal vijf van uw concurrenten hoe zij het doen in Google en op welke plaatsen u hen kunt aantreffen om daarna uw eigen strategie te kunnen bepalen.


  5. 5. Linkbuilden

    Op basis van het concurrentie- en linkonderzoek selecteren we potentiële linkpartners en wordt er een linkbuildingprogramma gestart. De populariteit van een website is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Deze populariteit wordt voornamelijk bepaald door het aantal verwijzende links naar een website: uw link populariteit. Het is uit zoekmachine oogpunt - naast het aantrekken van nieuwe, relevante bezoekers uiteraard - dus een goede reden om het aantal inkomende links naar uw website te verhogen.

    Het doel van een link building campagne is om via de links extra bezoekers aan te trekken en – indirect - uw zichtbaarheid in de zoekmachines te verbeteren. Inkomende links verhogen de status van uw website. Belangrijk te weten is dat niet alle links een status verhogende werking hebben. Zoekmachines geven waarderingen aan links. Het is beter om minder, maar kwalitatief hoogwaardige links te hebben, dan heel veel links van een mindere status. Tevens is het belangrijk om alleen links te krijgen naar uw website vanaf websites die relevant zijn voor het onderwerp van uw website. Daarom is link building een uiterst zorgvuldige bezigheid.

    Uw website wordt aangemeld bij relevante startpagina's en er wordt gekeken naar vermeldingen in bedrijvengidsen en portalen binnen uw branche. Na een concurrentieonderzoek gaan we ook links plaatsen op andere websites waar één of meerdere van uw concurrenten te vinden zijn.


  6. 6. Monitoring en rapportages

    Elke week controleren wij uw posities binnen de zoekmachines en verwerken deze informatie in een uitgebreide rapportage die u toegezonden wordt. Tevens krijgt u toegang tot een online omgeving waarop u op elk gewenst moment de stand van zaken kunt bekijken.

Tarieven zoekmachine optimalisatie

  • Zoekwoorden onderzoek:
    € 125
  • Schrijven + toevoegen geoptimaliseerde landingspagina:
    € 95
  • Backlink onderzoek en analyse:
    € 75
  • Linkbuilding per 50 links:
    € 175
  • Wekelijkse rapportage + toegang tot SEO tool:
    € 25 per maand
Wellicht ook interessant om te lezen:
Beter vindbaar in Google

Wilt u dat uw website bezoekers blijft krijgen, zonder daarvoor te adverteren? Dan moet u ervoor zorgen dat uw website beter gevonden wordt in Google. Hoe u dat voor elkaar kunt krijgen vertellen we u hier.

Liever zelf aan de slag met SEO?

Geld besparen en zelf uw website beter zichtbaar maken in de zoekmachines? Lees meer over SEO zelf doen!

Waarom kiezen voor het Joomla CMS?
Joomla is een betrouwbaar en duurzaam CMS. Het is gratis, zeer flexibel en geschikt voor zowel kleine als grote websites.